torsdag 30 oktober 2014

Kvittenmarmelad - omgång 2

Eftersom jag hade 6-7 st kvitten kvar så var jag ju tvungen att testa att göra något mer! Så nu blev det "vanlig" marmelad, den sorten man har på macka. Den förra jag gjorde var ju mer en dessertvariant. 

Enkelt och bra, bara skiva ner frukten, koka med lite vatten, citron och socker. Tada!

Kvitten är som sagt gul när den är färsk, men ju längre den kokar och ju fler kärnor man kokar med, desto rödare blir den. Mycket spännande! Kärnhuset är den del av kvitten som är mest pektinrik så vill man så kan man koka kärnhusen för sig och sen tillsätta avkoket i sylten. Men det finns egentligen ingen anledning för endast fruktköttet är pektinrikt nog! Jag slängde med 10 st kärnor i koket just för den fina färgen. Nu är jag ju inte hundra på att det är just kärnorna som gör färgen, men av det jag googlat fram så är det så :)

Så här gjorde jag: 
1 kg frukt (hade 1 kg när jag skalat, kärnat ur och skurit ner)
500-600 gram strösocker
saften av en citron.
Vatten

Koka frukten med lite vatten på svag värme i 45-50 min tills frukten är mosig. Tillsätt socker och citron. 
OM du har kärnor med i koket så glöm inte hur många du lagt i! Du vill nämligen fiska upp dessa när du är klar. Ingen vill ha kärnor i marmeladen ju..
Nu kan man välja att bara låta marmeladen koka en liten stund, det räcker. Eller så låter du den koka minst 1 timma, det är först då den får sin fina färg. Jag kokade nog min totalt 1,5 timme. Färgen blev en fin orange.
Min marmelad blev väldigt fast, den är bredbar men väldigt fast.
Har ju inte så mycket erfarenhet av kvittenkok så jag läser vad folk skrivit på nätet och laborerar själv. Och tänk nu på att detta är ÄKTA kvitten, inte rosenkvitten. Det är säkert andra bud för rosenkvitten! You google it!

När sylten/marmeladen är klar häll upp på väl rengjorda glasburkar och sätt på locket direkt. Helst ska burkarna vara varma när sylten hälls i. Jag ställer mina diskade burkar på en plåt i ugnen på 100 grader i 20 minuter. Sen vips i med sylten och på med locket!
Låt svalna i rumstemperatur, sen in i kylen!

Good luck!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!