tisdag 14 oktober 2014

Kolakakor med Daim

En variant av kolakakor! I söndags när jag höll på och stöka i köket så kom jag på att jag köpt Daim här om dagen. Det var "rea" på ICA, 4 st Daim för 10 kr. Tänkte att det kan vara bra till nån kaka en dag. Och vips så kom jag på att jag nog kunde krossa daim och ha i vanliga kolakakor?

Supergott och enkelt! Kolakakor har vi nog alltid hemma och jag har ännu inte träffat någon som inte älskar dem. Och enklare och billigare kaka får man ju leta efter :)

Vi kör kolakaksreceptet i repris, men lägger till Daim alltså: 

100 gram smör (rumsvarmt)
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk ljus sirap
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 Dubbeldaim eller 2 små.

Rör smör och socker poröst. Tillsätt sirap. 
Daimen kan du antingen mortla till mindre bitar eller vara lite våldsam som jag och banka med mortelns "stöt" på hela den oöppnade daimen. Minimalt stök och smul när man krossar den i sitt papper!
Blanda i de torra ingredienserna och den mortlade Daimen i smörröran. 
Knåda ihop snabbt till en deg. Dela i tre delar och rulla ut till längder. Platta till lite. 
Grädda i 175 grader i 10-12 minuter. 

Skär i sneda bitar medans kakorna fortfarande är varma!



ENJOY!

1 kommentar:

  1. Jag bakade dessa underbara kolakakor med dajm, de blev supergoda och uppskattades verkligen vid måndagens kör-fika! Kommer att göra dem måååånga gånger framöver!

    //Walla

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!