tisdag 14 oktober 2014

Kolagömmor

Hittad ett recept hos Jenny, Jennys matblogg , som jag bara var tvungen att testa! Ljuvliga små kolagömmor..mördegskakor med fyllning av kola och toppade med Noblesse. GAH!

Receptet är som följer:

4 1/2 dl vetemjöl
1dl strösocker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 gram smör
1 burk kondenserad mjölk ELLER 1 burk karamelliserad mjölk (det du får när du kokar kondenserade mjölk alltså :))
Noblessechoklad
Du behöver också småkaksformar eller små muffinsformar. Jag fick ut ca 30 st små kakor.

Gör så här:
Om du kokar kondenserad mjölk själv: Lägg ner burken, oöppnad, i en stor kastrull. Täck med vatten och koka på svag värme i ca 3 timmar. OBS: burken MÅSTE vara täckt med vatten hela tiden. Dunstar det så fyll på efter hand! Låt burken svalna helt innan du öppnar sen.
ELLER så kör du en burk färdig karamelliserad mjölk direkt från affären (vilket jag gjorde, för ivrig för att vänta!) !

Blanda de torra ingredienserna i en skål, tärna ner smöret och knåda ihop till en deg. Har du tid och tålamod så låter du sen degen vila en stund i kylen.
Forma degen sen till runda bollar, jag fick ut ca 30 st kluttar.  Jennys orginal säger 20 st, men då blir de väldigt stora tycker jag. Lägg bollarna i småkaksformar/muffinsformar av mindre slaget och gör en rejäl grop i varje boll och fyll upp med kolakrämen.

Grädda 8-10 min på 200 grader tills kakorna fått lite färg.

Direkt när kakorna tas ur ugnen så lägger du  en noblessechoklad på varje kaka. Kakorna blir bäst när de fått svalna och även stått i kylen ett tag.
Kolakrämen räcker till ett dubbelt recept! Men det går att spara kolakrämen i en annan burk med lock, i kylen, ett par dagar!




ÄT OCH NJUT!

2 kommentarer:

  1. Jag känner att jag har inspiration för alla kalas som stundar framöver. Fäänk juuuu

    SvaraRadera
    Svar
    1. vasseguu! Du MÅSTE baka dem! succé hos alla jag bjudit dem på :) Enkla och ändå lite fääänsy!

      Radera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!