lördag 4 oktober 2014

Äppelcheesecake!

Hittade ett recept hos http://smaskelismaskens.blogspot.se som jag bara var tvungen att prova! En äppelcheesecake med kolasås och kanderade mandlar på toppen. Sötchock?!

Kollar ofta in hos Smaskelismaskens och många av mina favoriter har jag hittat där. All "cred" till henne!

Jag har inte provsmakat kakan än så jag kan inte ge något utlåtande! Min svärmor fyller år idag så jag tänkte bjussa henne på kakan. Eller ha henne som försöksperson? 

Du gör kakan som så här: 
Botten: 
200 gram digistivekex
2 msk ljust muscovadosocker (jag hade dock bara mörkt muscovadosocker hemma så jag högg det)
4 msk smält smör (jag tog nog lite mer för jag tyckte inte jag fick ihop bottnen)

Fyllning: 
600 gram Philadelphia (eller annan valfri cream cheese. Helst naturell då ;) och INTE light.
1,75 dl strösocker
3 msk maizena
1 msk vaniljsocker
3 st ägg
1 dl creme fraiche

6 dl skalade äpplen i bitar
0,75 dl strösocker
1 tsk kanel (jag tog nog 2-3 tsk. Älska kanel!)

Topping: 
Kolasås ur tub ELLER en burk karamelliserad mjölk. ELLER om du har galet mycket tid, koka en burk kondenserad mjölk och gör din egna dulce de leche. Men varför krångla när man kan köpa färdig? Jag körde karamelliserad mjölk
1 dl sötmandel
1-2 msk havssalt


Krossa kexen till fina smulor i en mixer/matberedare. Rör i socker och smör och blanda. Tryck ut blandningen i en springform med löstagbar kant ca 25 cm i diameter. Grädda bottnen i 10 minuter. Låt svlan helt. 

Vispa osten mjuk o luftig med elvisp. Blanda i socker, maizena och vaniljsocker. TIllsätt äggen, ett i taget och vispa 1 minut efter varje ägg. Rör i creme fraichen. Häll blandningen i formen.
Lägg äppelbitarna i en skål och blanda med socker och kanel. Fördela sen äpplena på cheesecakesmeten (min smet var väldigt lös så äpplena sjönk direkt. Jag hoppas detta blir bra ändå!) och grädda kakan i 175 grader i ca 1 timma eller tills den stelnat i mitten. 
Ta ut kakan och låt den svalna.



Kanderad mandel: 
Smält strösocker i en stekpanna. Rör och rör och rör tills sockret smält och blivit ljusbrunt. Rör i 1 dl sötmandel och ös upp på ett bakplåtspapper. Låt svalna (ställ ev i kylen) tills det blivit riktigt hårt. Hacka sen i mindre bitar (jag vek ihop bakplåtspappret runt som ett paket och slog lite med min "mortel-stöt").



Ringla kolasåsen över kakan och strö över mandeln och om du vill havssalt!
Ska du inte äta kakan samma dag så rekommenderar jag nog att du INTE lägger på kolasmet och mandel förrän det är dags att äta. Men det funkar kanske också :)



Återkommer med en uppdatering när jag smakat kakan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!