torsdag 23 oktober 2014

Maränger!

Det var år och dar sen jag gjorde maränger, men nu hade jag väldans många ägg hemma så jag passade på!

Själv tycker jag att maränger är lite fööör söta att äta som en kaka, men det är väldigt gott till glass och grädde. Vem älskar inte marängswiss liksom?

Så här gjorde jag: 

4 äggvitor, absolut INGEN gula får följa med, får du i lite gula försök håva upp den. Eller börja om. Jag knäcker alltid mina ägg i en separat bunke först, ett ägg i taget, OM jag skulle råka klanta till det. 
3 dl strösocker
1 msk citronsaft (kan uteslutas men det ska göra smeten lite fastare om man har det i)

Hur man gör sen kan man diskutera! 
Man kan vispa smeten ovan ett vattenbad (ställ bunken över sjudande vatten och vispa tills smeten uppnåt 60-65 grader, lyft sedan bort bunken och fortsätt vispa tills du kan vända bunken ovanför huvudet utan att smeten rinner ut), men jag tycker detta sätt är lite för meckigt (hålla bunke, mäta temp, vispa, hålla grytan på plats....)!

Man kan blanda hälften av sockret med äggvitan och citronen tills man kan vända bunken upp och ner.  Därefter vänder man försiiiiktigt i resten av sockret. 

Eller så kan man blanda allt i en bunke (viktigt när man gör maränger är att det måste vara ett helt rent kärl och absolut inget vatten eller någon fet hinna i byttan!) och vispa tills man nästan ger upp! Elvisp eller hushållsmaskin är ett måste. Så här gjorde jag :) Man vispar och vispar och vispar och inget händer...sen plötsligt börjar det arta sig och smeten blir fast och fin!

Jag valde sen att smälta 50 gram mörk choklad och hällde i min smet när den var färdigvispad.
Vänd bara ihop det pyttelite annars blandas chokladen in för mycket!

Klutta sen ut lagom stora maränger. Jag valde att göra mina ganska små. Grädda i 130 grader 40-60 minuter, allt beroende på storlek på marängerna! Gör du jättestora maränger får du räkna med att det tar mycket längre tid. Marängerna är klara när de lossar lätt från pappret och känns lätta och luftiga. 

Dessa maränger blir inte sega utan krispiga och fluffiga!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!