torsdag 16 oktober 2014

Äppelmazariner

Eftersom jag har väldigt mycket äpplen här hemma i år så försöker jag komma på bra grejer att baka med just äpplen i. Man blir ju rätt less på äppelkaka efter ett tag även om man kan variera sig!
Den här gången kom jag på att jag kunde skiva ner äpplen i vanlig mazarinsmet och grädda. Blev mycket gott!!

Gör grundreceptet till "mina" mazariner:
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
100 gram smör
1/2 dl socker
1/2 ägg

Arbeta ihop allt till en deg. Receptet säger sen att man ska låta degen vila kallt ett par timmar, men vem orkar vänta? vill du kavla ut degen gör du nog bäst i att vänta, men jag delar degen i 18 bitar och tummar" ut i formar direkt och ställer sen formarna i frysen en kort stund.


Jag använder engångs aluminiumformar, runda eller ovala. Inte miljövänligt men ack så smidigt att få ur kakorna ur dessa!

Så, tryck ut degen i formarna och ställ sen i kylen/frysen medans du gör fyllningen!


Fyllning:  
150 gram mandelmjöl
75 gram smält, avsvalnat smör
3 ägg
1 1/2 dl socker
2-3 äpplen i små tunna bitar
socker
kanel

Skala, kärna ur och skiva äpplena i ganska små och tunna bitar, lägg i en skål och pudra över lite kanel och någon matsked strösocker. Blanda runt.

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i mandel och socker. 

Fyll de kylda formarna med mojjan. Inte ända upp till kanten men nästan.  Tryck sen ner äppelbitar i formarna, antingen lite hipp som happ eller tryck ner dem lite snyggt. 
Tjoff in i mitten av ugnen i ca 15 min. 200 grader.




Pudra över florsocker innan servering!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!