onsdag 29 oktober 2014

Hallongrottor

Klassiska små hallongrottor, bland det godaste som finns! Man kan såklart använda vilken sylt man vill men jag tycker hallon är supergott! Se bara till att sylten är ganska fast!


Detta receptet kommer från ICA, men det finns en uppsjö av liknande. För mig är detta det bästa, marsanpulvret ger den rätta smaken!

Du behöver: 
250 gram rumsvarmt smör
1 1/2 dl socker
4 dl vetemjöl
1 dl marsanpulver (Jag använder marsanpulver som skall kokas, jag vet inte om pulvret som kallrörs funkar. Vågar inte chansa :))
1 1/2 tsk bakpulver

Fyllning: 1-2 dl hallonsylt

Do like so: 
Rör smör och socker poröst. Blanda mjöl, marsanpulver och bakpulver. Arbeta in detta i smörsmeten. 
Rulla ut till 2 längder och dela varje längd i 20 bitar. 
Forma till bollar och lägg i små pappersformar. Gör en ganska stor fördjupning i varje bulle och klicka i sylt. 
Grädda i 175 grader i ca 15-20 min tills kakorna fått lite färg. De är ganska lösa när de är varma men stelnar när de kallnar. 

På bilden nedan ser du även wienerstänger :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!