onsdag 15 oktober 2014

Mitt första surdegsbröd!

Jag veeet att det snart är "ute" med surdeg, men jag har verkligen inte varit lockad att baka det förrän nu. Jag gillar att baka mer spontant, och ska du baka surdeg så krävs lite planering. Och tålamod.
Dessutom kan jag bli lite grinig och vägra följa en trend. När ALLA gör nåt är det ju inte lika roligt!

Men säg den som inte kan ändra sig. Sagt o gjort, det blev surdegsdags förra veckan!

Jag hämtade grundreceptet till en rågsurdeg HÄR och körde igång. Det kan vara svårt att lyckas med surdegsgrunden och man får inte vara rädd för att prova igen och igen och ha TÅLAMOD (jag kämpar....)!
Jag använde mammas fina honung i min grund och jag tror minsann det var den som gjorde susen. Första dagen hände ingenting. Jag lät degen stå på köksbänken och det är nog en 21-22 grader där. Troligen för svalt. Då jag inte har något perfekt skåp ovanför kylen så ställde jag faktiskt glasburken ovanpå ett element i köket. Då jädrar började det hända grejer! Efter ett dygn hade degen bubblat upp och var liksom lite som chokladmousse i konsistensen. Och seg och härlig. Jag matade den lite mer (ang matning, läs vidare i länken jag klistrade in ovan. Jag orkar inte skriva här!) och lät den stå kvar på elementet ett dygn till. Tredje dagen så hällde jag ut hälften av grunden och fyllde på nytt. Om jag läst mig till korrekt så är det så man ska göra. Lät burken stå på sitt kära element ett par timmar till tills den bubblat upp och nästan dubblats i storlek! Sen åkte den i kylen till nästa dag.
DÅ VAR DET DAGS ATT BAKA!

Jag googlade runt och hittade ett lämpligt recept hos Kungsörnen

2 bröd

Dag 1:

1¼ dl rågsurdegsgrund
6 dl (600 g) ljummet vatten
1 l (ca 600 g) Kungsörnen Vetemjöl Special
5 dl (ca 300 g) Kungsörnen Fint Rågmjöl
1 msk salt

Å gör så här: 
Dag 1: 

Blanda alla ingredienser i en degbunke och arbeta ihop till en deg, ca 5 minuter med maskin eller ca 10 minuter för hand. Plasta in bunken eller täck med våt handduk och låt stå till nästa morgon (jag lät mitt jäsa ca 12 timmar i ett ganska varmt rum)

Dag 2: 

Nu bör degen ha jäst ordentligt. Häll ut degen på mjölat bakbord och dela i 2 delar. Forma till runda eller avlånga bröd.

Lägg bröden med skarven nedåt för att jäsa cirka 1 timme övertäckta med handduk. Värm ugnen till 250°C. Pensla bröden med lite vatten, snitta och grädda i nedre delen av ugnen ca 15 minuter.  Sätt gärna in en kopp med vatten för att få ånga i ugnen. Sänk värmen till 200°C, öppna ugnen och släpp ut ångan. Grädda i ytterligare 15 minuter. Låt bröden svalna på galler utan bakduk. 
Jag var supernervös inför bakningen, skulle det jäsa över huvudtaget? Bli ätbart? Men allt gick superbra! Degen jäste till knappt dubbla storleken på 12-13 timmar. Jag bakade ut 2 limpor och gräddade enligt ovan. Och ut kom: SUPERFINA bröd! Ja, de sprack men vad gör det när smaken var helt perfekt?!




Så nöjd!
Idag bakade jag tre nya limpor, samma fina resultat! Så det var inte bara nybörjartur :) Kanske har nu även jag fastnat i surdegsträsket...
Har du tid och tålamod så ska du absolut testa! Och har du tips till mig på goda bröd och bra surdegsgrunder så skriv gärna till mig här!


1 kommentar:

  1. Nu måste du köpa jäskorgar. Man måste ha jäskorgar när man är proffsbakare och surdegare. Ingår i trenden!

    =)

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!