lördag 18 oktober 2014

Saftiga muffins med blåbärsgelé

En stor och god saftig muffins med fylling av blåbärsgelé blev det idag!
Jag hade tänkt prova mitt senaste köp, SMETFÖRDELAREN , men jag insåg vääldigt snabbt att min smet ju är väldigt tjock...Så det blev till att klicka ut med sked som vanligt. Ska prova smetfördelaren en annan gång med en tunnare smet! Onödig pryl kan tyckas men alla som fipplat med en kletig smet vet hur kladdigt det kan bli...

Nedan recept kan du se som ett bra grundrecept till muffins och sen fylla med vad du önskar! Skiva ner äppelbitar och strö kanel över, tryck i färska hallon, chokladknappar...Bara fantasin sätter gränser. 

Ingredienser: 

Ingredienser:
125 g smör (rumsvarmt)
1,75 dl strösocker
2 st ägg
1,5 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk eller grädde


Rör smör och socker poröst. Tillsätt sen ett ägg i taget och vispa i det ordentligt. 
Blanda de torra ingredienserna för sig och häll sen i detta i smörsmeten. Tillsätt mjölken och rör till en slät smet. 
Jag fick ut 12 mellanstora muffins, fyll formarna till hälften ungefär.

Klutta ut smeten i formarna och gör en liten "grop" i varje smet och klicka i en stor tesked med blåbärsgelé. Min gelé var ganska lös men det gick fint ändå. Sen mojjade jag runt lite med skeden så gelen liksom spreds ut lite. Man kan även göra så att man fyller på halva smeten, sen i med gelén och sen fyller upp med resten av smeten. 
Valfritt alltså :)

Gräddas i ca 15-20 minuter i 175 grader. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!