söndag 5 oktober 2014

Grovt bröd med morötter

Normalt bakar jag alltid samma matbröd till familjen (läs: maken) ett ljust bröd med dinkel och durum. Men idag testade jag att baka ett lite grövre bröd. Som alltid när jag bakar bröd följer jag inte recept utan går på känsla. Fick för mig att riva i lite morötter i dagens bröd för att se om det blev extra saftigt! Och ja, det blev väldigt gott!

Så här gick det till: 

50 gram jäst
1 liter degspad (hälften vatten häflten mjölk, 37 grader)
1 msk salt
3 msk honung
0,5 dl rapsolja
ca 3 dl finrivna morötter
3 dl vetekli
3 dl rågsikt (sen tog påsen slut!)
sen höftade jag i med grovt rågmjöl, vetemjöl special med fullkorn (köpte fel! Skulle haft vanligt vetemjöl special till kanelbullar) och dinkelsikt. Kanske ...1-1,5 liter totalt? Gjorde en rätt tung deg.

Lös upp jästen med lite av degspadet. I med honung, salt, olja och morötter. Kör igång matberedare/kökmaskin/eller väldigt starka armar och häll i mjölet, lite åt gången. 
Jag lät nog min matberedare gå 5-6 minuter. 
Ställ sen att jäsa under bakduk en timma. 


Baka ut tre limpor och lägg på en plåt. Täck med bakduk och låt jäsa en sisådär 45 min. 
Kör på ugnen på 210 grader. När du sätter in bröden, sänk direkt till 200 grader. Jag vänder alltid min plåt efter 20 min pga ojämn värme, men har du en "snäll "ugn så kör du 40 min rakt av. Annars 20 min och sen vänd och så 20 min till. 

Låt svalna på galler under dubbla bakdukar (då blir skorpan mjuk). 



Good luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!