tisdag 4 november 2014

Nutellakakor!

Hittade ett superenkelt recept hos BLI MIN JÄST som jag ju bara var tvungen att prova. Fyra ingredienser där Nutella är huvudingrediensen. Ni fattar ju att man måste prova??

Sagt o gjort. Enkelt värre!

Receptet är översatt från cups till deciliter. Välj vilket mått du vill :)

Gör som såhär:
Drygt 1 cup Nutella (2,5 dl)
1/2 cup socker (1,2 dl)
1 cup mjöl (2,4 dl)
1-2 ägg (jag tog ett, sen var min deg lagom)

Blanda nutella, socker och mjöl. Ha i ett ägg först för att se om degen får bra konsistens (det ska gå att forma bollar) är degen för hård så ha i ett ägg till. För mig räckte det med ett ägg.

Jag rullade sen ut 24 bollar och la 12 st på varje plåt.
Tryck till kakorna med ett glas. De ska bli platta.



Skjuts in i ugnen på 175 grader i ca 6-7 minuter. Jag har varmluftsugn så jag körde båda plåtarna samtidigt och skiftade dem efter halva tiden.
Ta ut och låt svalna något. ÄT SEN! Ljuvliga ljumma och även supergoda (och hårdare) kalla. Segt krispiga...med massor med Nutellasmak!

Tack snälla bliminjast.se för att du delar med dig!





2 kommentarer:

  1. Enkelt är bra och brukar bli det godaste. Jag befinner mig just nu i träningskoma men kommer att återgå till piggelin inom kort. Ska baka dina kringlor och hey, vi har ju nutella hemma! Får nog bli kakorna här också.

    Du som har lite tid över, spana in videon på Allt om mat.se, dom gör egen nutella!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. GÖR kakorna! Så enkla. Så goda. Livsfarligt goda.

      Radera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!