onsdag 12 november 2014

Flapjacks!

Satt och surfade på www.baka.se och hittade ett recept på flapjacks som jag ville testa, snabbakat!
Flapjacks är en brittisk kaka gjord på havre, kan fyllas med lite vad man vill. I det recept jag hittade så var det hallonsylt.
Det finns massor med olika recept på just flapjacks, detta var ett av de enklare med mycket få ingredienser. Det var lite knepigt att trycka ut degen i formen, den föll liksom bara sönder. Men jag lyckades till slut!

Du behöver:
7 dl havregryn
0,5 dl råsocker
0,5 dl ljus sirap
150 gram smör
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
1,5 dl hallonsylt (eller annan sylt!)

Gör så här:
Smält smöret och blanda i alla andra ingredienser utom sylten.
Klä en mindre form (den jag använde är 20x30 cm) med bakplåtspapper och lägg hälften av smeten i bottnen, platta till. Bred/klutta sen ut sylten i ett tunt lager. Avsluta med att lägga på resten av smeten. Tryck försiktigt till.

Grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader i 10 minuter. Efter 10 min sänk värmen till 175 och kör en 5-10 minuter till.
Låt kakan svalna något innan du skär den i lagom bitar.

Jag tycker kakan var lite "tuggig", men maken tyckte den var godast av de tre olika kakor (skrädmjölsdrömmar, chokladmuffins och så flapjacks) han fick provsmaka igår. Den känns lite som en slags müslibar! Så vi kan väl säga att den är supernyttig?? :)

Bild på flapjacks finns under skrädmjölsdrömmarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!