onsdag 26 november 2014

Skurna pepparkakor!

Att baka pepparkakor vid jul är ju lite av ett måste, lukten är ju bland det bästa som finns!
Men jag har sen många år gett upp att göra "riktiga" pepparkakor och kavla i veckovis för att få slut på degen...Några år har jag köpt färdig deg från ett lokalt bageri och sen gjort "pepparnötter" och pepparkaksgrissini. Allt för att jag tycker det är såååå segt att kavla och stansa figurer!
Men för något år sen kom jag på den briljanta idén att man ju kan göra skurna pepparkakor! Perfekt för den bekväme! 

Receptet kommer från klassikern "Sju Sorters Kakor" (ICA Förlag): 

SKURNA FRANSKA (viktigt?) PEPPARKAKOR, ca 75 st: 

200 gram smör
2 dl socker
1 dl ljus sirap
2 tsk mald ingefära
2 tsk kanel
2 tsk malda nejlikor
1 tsk bikarbonat
ca 6 dl vetemjöl
2 dl (125 gram) sötmandel (VALFRITT! jag utesluter ungefär varannan gång)

Hacka mandeln (om du vill ha) grovt. 
Rör smör mjukt och blanda i socker, sirap, kryddor, bikarbonat och mandel. Blanda. 
Tillsätt mjöl. Jag brukar börja med 4 dl och sen jobbar jag i mer efter hand. 
Ta upp degen på bordet och arbeta den smidig. Dela i två delar och forma till tjocka rullar. Linda in i plastfolie och lägg kallt ett par timmar eller över natten. 
Skär rullarna i tunna skivor med vass kniv och lägg på plåtar.
Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 6-10 minuter (vakta så de inte bränns!)

Jag testade mina nya stämplar och tryckte motiv på kakorna direkt när de kom ut ur ugnen. Nackdelen är att kakorna blir väldigt hårda just där man trycker motivet. Men man får väl doppa i kaffet eller glöggen då? Ganska snyggt blev det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!