fredag 7 november 2014

Kladdkakans dag - minikladdmuffins!

Idag är det kladdkakans dag och då måste man ju bara baka kladdkaka!
Eftersom jag köpte en minimuffinsplåt igår  (Från LAGERHAUS) så var jag ju bara tvungen att prova den idag!

Jag provade mig fram och körde mitt vanliga kladdkakerecept men pyttsade i smeten i muffinsformar istället för i en stor form. Det blev 18 st minimuffins.  Tyvärr hade jag nog de inne i ugnen lite för länge, det hänger ju på minuten när det gäller kladdkaka...Aningens torra men ändå helt ok!
Tänkte det kunde vara snyggt och gott att göra en kolasmet och ha på de färdiga muffinsarna, så det fick det bli!

Gör minikladdisarna så här:
100 gram smält smör
2 ägg
2 dl strösocker
3/4 dl kakao (siktas)
1 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker superporöst (vispa lääänge) med elvisp. Sikta kakao och mjöl. Blanda i äggsmeten med vaniljsocker och smör. Vänd ihop till en slät smet.
Pytsa sen upp smeten i minimuffinsformar, inte ända upp men ca 2/3 av formen.
Grädda på 200 grader i tja..5-10 min? Jag hade mina inne i 10 minuter och det var nog ca 1,5 minut för länge! Man får köra "trial and error" här tror jag. Våga vinn!

Ta ut plåten och låt kakorna svalna i formen.

Gör under tiden chokladkolasmeten:
100 gram smör
1 dl socker
0,5 dl ljus sirap
1 msk kakao

Koka ihop på svag värme i 8-10 minuter. Jag gjorde kulprovet (kallt vatten och droppa i lite smet) efter 7 minuter och då var smeten lagom. Den får ju inte bli FÖR hård, men inte heller vara för rinnig. Min blev faktiskt perfekt! Den rann över kanten på kakan men stelnade liksom mitt i "rinnet". Snyggt!
Strö gärna lite flingsalt över! Jättegott med salt och kola, men var försiktig så det inte blir för mycket!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!