onsdag 26 november 2014

Glutenfritt Bovetebröd!

Fick en beställning på ett glutenfritt grövre bröd. Eftersom jag sällan bakar glutenfritt så tycker jag det är en jätterolig utmaning! Och tack gode gud för att utbudet bland det glutenfria sortimentet är bättre idag än för ett par år sedan! Och tack för superbraiga bloggar där man kan låna fina recept och få inspiration! En favorit är den här godingen; Glutenfria Godsaker!

Idag lånade jag hennes recept på bovetebröd med frön och oj vad nöjd jag blev!

Gör så här om du vill testa:
2+2 dl vatten
1 dl krossat bovete
1/2 dl mörk sirap
25 gram jäst
2 msk Fibrex
2 msk linfrön
1/2 dl solroskärnor
1/2 dl pumpakärnor
1 tsk salt
1 msk nyponskalsmjöl (Jag GLÖMDE KÖPA..! Nyponskalsmjöl ger fin färg, smak och är väldans nyttigt!)
1 msk fiberhusk
1 dl bovetemjöl
1 dl majsmjöl
1 dl rismjöl

Koka upp 2 dl vatten och rör i det krossade bovetet. Låt koka till en gröt i 2-3 minuter.
Häll över gröten i en bunke och tillsätt 2 dl kallt vatten och sirapen. Låt svalna till 37 grader.
Jag tog undan lite vatten och rörde ut jästen i detta. När goggan ovan nått 37 grader så hällde jag i jästen och rörde om.
Tillsätt sen övriga ingredienser och rör om ordentligt. Degen ska vara ganska lös.
Häll ner degen i en smord eller bakpapperklädd brödform (min form är på 1,5 liter och det kändes lite stort. Brödet blev inte så högt. Prova 1-litersform!). Strö över bovetekross (jag tog även lite linfrön).
Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

(ojäst bröd på bilden ovan )

Sätt ugnen på 250 grader och sätt in en plåt längst ner. Sätt in brödet mitt i ugnen och häll ett par matskedar vatten på plåten. Sänk värmen till 200 grader och grädda brödet ca 1 timma.
Stjälp upp brödet och låt svalna på galler under bakduk.

Jag var bara tvungen att dela brödet och stjäla en skiva trots att jag ska ge bort det....Mycket gott och saftigt! Smakar precis som "vanligt" bröd! Två tummar upp!!



2 kommentarer:

  1. Ska testa detta! Synd bara att receptlistan är i stil med Nigellas julkaka. Men det är kul med utmaningar!

    Nom Nom Nom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick handla typ 3 ggr för jag glömde nåt på listan varje gång...! "var det rismjöl? Nej majsmjöl. Fan det var rismjöl"....osv osv
      Men det var jättegott! Kusin som fick det var micket micket nöjd!
      Pusss

      Radera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!