måndag 10 november 2014

Danskt rågbröd!

Fick önskemål från en familjemedlem om att baka ett riktigt grovt bröd. Jag själv har lite svårt för de där sura rågbröden. Det måste vara liiite sötma i. Det här är ett bröd som jag mixtrat ihop efter att ha läst lite olika recept. Resultatet blev ett ganska platt bröd (måste ev öka jästmängden?) men smaken var precis RÄTT i min smak!

Det är kladdigt, tungt och tar tid. Men det är värt det! Det blir två stora limpor och det räcker länge!

Dag 1 behöver du följande: 
5 dl kokande vatten
300 gram rågkross
200 gram solrosfrön
50 gram linfrön
150 gram grovt rågmjöl
30 gram salt

Blanda mjöl, rågkross, frön och salt i en bunke, slå på det kokande vattnet. Rör om. Täck med lock och låt stå svalt i minst 12 timmar. Jag fyllde faktiskt på lite mer vatten (ljummet) efter några timmar eftersom jag tyckte det såg torrt ut. Men det hade säkert inte behövts!




Dag 2 behöver du: 
5 dl vatten
1,5 dl mörk sirap eller brödsirap (vill du ha ett osötat bröd så kan du hoppa över detta eller bara ta 2 msk för jäsningens skull)
ca 600 gram grovt rågmjöl
ca 300 gram vetemjöl
50 gram jäst

Lös upp jästen med lite vatten (är du inte stark som Stålmannen så råder jag dig att använda en hushållsmaskin till degblandandet! Degen är TUNG och kletig...), tillsätt därefter den skållade massan från dagen innan. I med resten av vattnet och mjölet och sirapen. Jag brukar alltid ta i lite mjöl åt gången så jag har lite koll på konsistensen. 
Degen ska nu arbetas i en evighet! Kör helst maskinen 20-30 minuter eller veva med en träslev och go bananas (se det som ett träningspass) i 40 minuter!
Degen kommer vara kletig och inte riktigt släppa kanterna, den får inte bli FÖR torr nämligen.

Jag täckte sen två stycken 1,5 liters brödformar med bakplåtspapper. Man kan såklart även smörja formarna men jag vill vara säker på att få ut dem så jag gillar bakplåtspapper! 

Fördela degen i de båda formarna (fyll till ca 2/3) och tryck sen ner degen med mjölad hand så du får en jämn fin deg. Vill du så kan du mjöla med grovt rågmjöl ovanpå eller "dekorera" med frön av olika slag. Risken är dock att detta bränns i ugnen så man får vara lite extra vaksam när brödet står i ugnen!

Låt brödet stå 30 minuter. Värm upp ugnen till 250 grader. När ugnen är varm sätt in formarna längst ner i ugnen. Jag sprayar alltid in lite vatten precis innan jag stänger luckan. Man kan även ha en liten kopp vatten med i ugnen eller slänga in ett par isbitar på bottnen. Ångan gör att brödet får fin skorpa!
Sänk temperaturen till 200 grader direkt och grädda i ca 90 minuter. Håll koll på brödet så det inte bränns! Skulle ytan börja se bränd ut så täck med ett bakplåtspapper.
Ta ut bröden och ta ur dem ur formarna. Svep in varje bröd i en bakduk (jag tog en bakduk om varje bröd och la sen en över de båda)

NU kommer det jobbiga...!
Låt brödet vila ETT DYGN  (eller minst över natten!) i sin lilla bakduk. Brödet måste vila för att bli riktigt gött. Så låt det vara!

Lägg sen brödet i plastpåsar. Jag rekommenderar att du skär det i delar och fryser in i lagoma bitar men rågbröd är hållbart och det klarar sig upp till 2 veckor utan att frysas!


Good luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!