onsdag 19 november 2014

Nu smygstartar jag julen - underbara kanelhjärtan!

Jag hade ju inte tänkt att inte börja med något julstök förrän tidigast nästa vecka. Första advent är liksom lite heligt för mig. 
Jag tycker dessutom att det är nyttigt för oss att vänta och längta lite :)
Det blir ju roligare att köra all-in från första advent än att vara less på det redan vid lucia för att man tokat loss bland glittret sen i oktober!
Misstänker att det är den enormt trista månaden november som gör att man VILL smygstarta..?

Nåväl! Idag blev jag hiskeligt sugen på att baka min mormors favoritkakor (förutom chokladbröd då..)! Mormor hatade julen. På riktigt. Fick hon välja så låg hon under palmerna på Teneriffa medans vi mumsade skinka och knäppte nötter här hemma! Men man kunde alltid smörja henne med ett par kanelhjärtan ;)

Jag vet inte var detta recept kommer ifrån, jag har haft det uppskrivet i många år. Vi kan väl säga att det är en familjhemlighet jag nu delar med mig av?

Görom sisåhär för att baka dessa spröda läckerheter:

Deg till ungefär 60 kakor: 
300 gram smör
1 dl strösocker
6 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 äggula ELLER 2 msk kallt vatten. Jag tog äggula idag och fick "spä" ytterligare med en knapp matsked vatten.

På toppen: 
1 ägg
socker
kanel
Har inga mått på socker/kanelen. Jag tror jag tog 1,5 dl socker och hävde i kanel tills det hela såg lagom ut!

Nyp ihop smör, socker, mjöl och potatismjöl till en grynig massa och tillsätt sen ägg eller vatten och knåda ihop till en deg. Plasta in degen och låt den vila i kylen i sisådär en halvtimma. Jag delade min deg på 2 för att det är lite enklare att hantera två mindre klumpar en en jätte!

Kavla sen ut degen på mjölat bord. Jag kavlar min ganska så mycket, skulle tro att den är mellan 3-5 mm tjock. Ta ut hjärtan/rundlar/valfri form med mått. 



VARNING: gör inte något med för mycket tunna/sköra kanter, tex stjärnor. Kakorna är extremt spröda när de är bakade och går sönder om man råkar andas för hårt...Så är du våldsam i köket bör du nog göra helt vanliga runda. Mer varsamma bagare kan våga sig på hjärtan!

Jag gjorde 4 plåtar med stora kakor och en plåt med minihjärtan till julens gottebord!
Lägg dina utstansade kakor på en plåt med bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg. Strö sen på kanelsockret. 

Grädda i 200 grader i ca 5-10 minuter (beroende på hur tjocka kakor du gjort).
Låt svalna. Förvara i lufttät burk. Går bra att frysa. 
Och hanteras varsamt!!





3 kommentarer:

  1. De där måste jag prova! Tack för att du delar med dig av det goda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittar in! Jag har ju smygföljt dig och din suuuupersmaskiga blogg i flera år!! Du om någon har gett mig tips och idéer! Och ja, baka kanelkakorna. Så goda...!

      Radera
  2. Funderar om en taxform funkar att göra med den här kakdegen....

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!