torsdag 13 november 2014

Skrädmjölsdrömmar!

För ett tag sedan köpte jag ett paket skrädmjöl, av ren nyfikenhet, och för att det var en fin påse...!


Mjölet kommer från Stöpafors Kvarn, skrädmjöl är gjort på rostad havre. Mycket fiberrikt! Jag har inte riktigt vetat vad jag ska ha det till utan jag har mest haft i någon deciliter i mina matbröd ibland. Men så igår läste jag på paketen och seee där fanns ett recept på skrädmjölsdrömmar. Sagt o gjort, dags att testa!

Kakorna blev mycket spröda och goda. Smaken är som en mix av havrekaka och dröm! Riktigt smarrigt!

Vill du baka så gör du som så här:

160 gram smör
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
3 dl skrädmjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk hjorthornsalt

Blanda alla ingredienser i en bunke (jag rörde smör och socker poröst först!). Knåda ihop till en deg, den blir ganska smulig. Rulla ut ca 35 små bollar. Lägg på plåt med bakplåtspapper och grädda i 160 grader i ca 20-25 min. Låt svalna. ÄÄÄT!

På bilden nedan syns även FLAPJACKS i förgrunden. Recept kommer snart här!

1 kommentar:

  1. Båda kakorna ser jättegoda ut! Måste ut och kolla mjölet... Flapjacks-kakorna påminner i utseendet mina ingefärskakor, men kan tänka att de blir supergoda med lite sylt också! Kram//Walla

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!