onsdag 26 november 2014

Beef Jerky - inte direkt en kaka....

Allt jag lagar i mitt kök är ju inte kakor och varför då inte dela andra favoriter också?

Jag ääälskar torkat kött men det är ju i princip stört omöjligt att få tag i utan att bli ruinerad! Små 50 grams påsar som kostar 50-70 kronor. Helt galet. Och vad jag kan läsa mig till på påsen så innehåller de en hel del onödiga tillsatser. 
Så varför inte testa göra egen?

Jag hittade ett recept som jag modifierade lite: 

1-1,5 kg flankstek eller fransyska. Viktigt är att köttet inte har något insprängt fett! 
Marinad: 
1,5 dl kinesisk soja (OBS: gör köttet väldigt svart! Vill du ha ett ljusare kött så minskar du sojan eller hoppar över helt, men då får du salta ganska rejält istället. Sojan är ju väldigt salt! Jag har gjort både med och utan soja men det blir lite mer smak med sojan)
1 dl Worcestershiresås/Worcestersås
1 tsk chiliflakes
0,5 tsk vitlökspulver
2 krm grovmalen svartpeppar
(2 tsk rökolja - detta hittade jag ingenstans och jag är inte så förtjust i den rökiga smaken så jag hoppade över. Gillar du rökigt och hittar olja, testa!)

Frys köttet ett tag så att det blir enklare att skära tunna skivor. OBS! man skär LÄNGS MED köttfibrerna! Lite knasigt men helt korrekt!. Jag skar mina ungefär 3-4 mm tjocka. Försök få ut långa bitar, det är enklare att torka på gallret då!

Blanda marinaden och häll lite av marinaden i en skål eller plastburk. Varva sen kött och marinad. Se till att allt kött får marinad på sig. Täck burken och låt marinera i kylen minst 12 timmar. 



Tag upp köttet och lägg ut på ugnsgaller (det behövs minst 2 galler).

Bilden: Kött på väg in i ugnen!

Sätt in dem i ugnen på ynka 75 grader i 6-8 timmar, ha luckan lite på glänt så fukt kan komma ut. Köttet ska vara torrt och lite segt. Det får inte bli krispiga chips!

Ät när köttet kallnat! Förvaras i lufttät burk, håller minst en månad på en torr och inte för varm/kall plats. Rumstemp funkar fint!

Resultatet ovanför! Det ser ut som vaniljstång och ser inte alls aptitligt ut..men oj så gott!!!

Du kan så klart marinera i vad du känner för, smaka dig fram! Och testa olika sorters kött! Skulle tro att älg eller rådjur skulle funka helt perfekt!

Ät köttet till en god öl, drink eller ta med som snacks på utflykten! 

1 kommentar:

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!