måndag 1 december 2014

Vörtbröd

Första advent på söndag och nu får man ju verkligen köra igång med julbaket!! Äntligen :)

Jag är inte speciellt förtjust i bröd med kryddor men det finns ju andra i familjen som mer än gärna vill ha vörtbröd på julbordet och till skinkmackan!

Det här receptet ger 4 stora limpor! Dela om du endast vill ha 2 bröd. Inga problem, bara halvera!

2 pkt jäst
100 gram smör
6 dl julmust (eller 2 st 33 cl...så klart)
33 cl julöl eller vanlig öl (jag hade bara helt vanlig 2,8% Spendrups hemma!)
1 påse Vörtmix (finns i kryddhyllan) a 90 gram
1 dl mörk sirap eller brödsirap
0,5 dl ljus sirap
3 tsk salt
3 dl russin
Rågsikt  - ja vad gäller mjölet så glömde jag ju så klart mäta utan hällde direkt från påsen...Man kan göra brödet helt på vetemjöl. Men jag har nog 2/3 vetemjöl och 1/3 rågsikt. Skulle gissa på att jag använde mig av ca 1,5-2 kg mjöl totalt?
Vetemjöl - se ovan!!

Smält smöret och häll i julmust och öl och värm till 37 grader. 
Lös upp jästen i lite av degspadet. Häll i resten av degspadet, tillsätt vörtmix, sirap, salt och russin. Jobba sen i mjölet lite efter hand. Arbeta till en ganska smidig deg i 10-15 min (med maskin). 
Låt jäsa 1 timma ca under bakduk. 
Ta upp degen, knåda inte för mycket nu! Jag bara hällde ut den, delade i 4 delar och "vek" ihop till avlånga limpor. Lägg på plåt och pensla mellan bröden med lite olja så är det lätt att dela dem efter gräddning. 
Låt jäsa ca 30-40 min. 

(färdigjäst deg!)


Grädda på 200 grader (sänk ev till 175 efter halva tiden) längst ner i ugnen i 1 timma ca. Mot slutet (när det är ungefär en kvart kvar sisådär) penslas bröden med mörk sirap om man vill. Du kan även blanda ut sirapen med lite vatten. Eller så hoppar man över detta :)
Vill du så testa innertempen med en termometer. 98 grader brukar antyda att brödet är klart!
Låt svalna på galler UTAN bakduk! Går bra att frysa och då bör man göra det så snart det kallnat. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!