fredag 5 december 2014

Ljuvligt god gräddkola

Igår hade jag julbak med två gamla kompisar och döttrarna till den ena, man måste ju säkra nästa generations bagare i tid!
Önskemålen från "eleverna" var att koka julkola och göra lussebullar så så fick det bli!
Kola finns ju i massor med varianter och sorter och smaker men det här kan man kalla "klassisk gräddkola". Du kan inte bara ta EN...!

I en gryta blanda: 
2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
1 msk glukossirap (förhindrar att kola sockrar sig men kan uteslutas)
3 dl rörsocker strö (funkar med vanligt strösocker men det blir en "rundare" smak med rörsocker)
100 gram smör
2 tsk vaniljsocker

Låt allt koka upp och koka sedan på medelvärme och rör då och då. Undvik att röra fööör mycket i kolasmet, det kan göra att den sockrar sig. Speciellt om du inte har i glukossirap. Medelvärme, rör då och då. 
Låt kolan koka tills den når just över 120 grader eller gör kulprovet (en klick smet i ett glas med kallt vatten, kan du rulla till en liten kula direkt så är det klart!). 

Häll upp smeten i en ganska liten form täckt med bakplåtspapper. Jag vill ha ganska tjocka kolor så jag hade en form som är ca 20x25 cm. Större form - tunnare kola. Logiskt!
Låt kolan svalna och skär sen i lagom bitar. Jag kör med min pizzaslicer!
Vik sen in kolorna i lagom bitar bakplåtspapper/smörgåspapper eller plastfolie. Förvaras svalt men inte för kallt (stenhårda kolor). Eller förvara...de lär vara slut innan du fått papper på alla!

Tack igen för igår, Emma, Lilly, Livia och Mia!


1 kommentar:

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!