torsdag 4 december 2014

Hamburgerbröd!

Har länge letat efter det perfekta hamburgerbrödet och provbakat åtskilliga recept. Men igår hittade jag ett som jag nog är väääldigt nöjd med!
Tidigare har jag bakat DETTA och det är jättegott men jag gillar inte riktigt att det är pulvermos i...
Men så har samma sida "laborerat" fram ännu ett bröd!
Dags att testa alltså...! Orginalreceptet finns här hos hamburgare.org där det även finns en youtube-film att kika på.
Receptet kan verka "komplicerat" men det är faktiskt lätt. Läs igenom innan du kör igång och kika gärna på filmen som finns i länken ovanför!



Nedan recept ger 8-9 st bröd. Jag dubblade mitt och gjorde bröden större (90 gram stycket) och fick då ut 13 st bröd.

25 gram smör, rumsvarmt, i kuber
30 gram proteinrikt mjöl tex Mantioba Cream eller Vetemjöl Special. Jag använde Manitoba även om det bär lite emot då jag inte gillar mjöl med tillsatser. Men vad gör 1-2 hamburgerbröd då och då :) Man får inte vara fanatisk...
150 gram (1,5 dl) mjölk + 100 gram (1 dl) mjölk
10 gram jäst
250 gram proteinrikt mjöl
20 gram socker
5 gram salt

Gör så här:
Ta fram smöret och skär i kuber och låt det bli rumstempererat.

Värm sen 30 gram mjöl blandat med 150 gram mjölk i en kastrull på medelvärme. Rör HELA tiden så det inte bränns. När blandningen värms så tjocknar den och blir som tapetklister. När du kan göra ränder med vispen är den klar!
Tillsätt resten av mjölken och kontrollera temperaturen. När blandningen är 37 grader så rör du i jästen och ser till att den löser sig.

Blanda de övriga torra ingredienserna i en degbunke (maskin är nästan ett måste!!) och häll ner degvätskan. Arbeta degen så den blandas ordentligt. Låt den sen vila 10 min.
Kör sedan 5 min till med maskinen. Tillsätt smöret bit för bit och låt det blandas. Kör sedan maskinen 15 minuter till så att degen blir elastisk och mjuk. Den kan verka klibbig men var försiktig med att tillsätta mer mjöl! För mycket mjöl gör degen stum och tung. Den ska vara riiiktig elastisk. Min var nästan tuggummiseg. Riktigt häftig deg!
Jag lät sen min deg vila i bunken 10 minuter. Degen ska inte jäsa mer än en gång nämligen och det gör den i utbakad form!
Skrapa ut degen på mjölat bakbord och skär i bitar som väger ca 65 gram styck (jag gjorde då mina större och vägde varje bit till 90 gram). Runddriv (kolla gärna youtube om du inte vet hur man gör!) bitarna och tryck sen till. Bröden ska vara 6-7 cm i diameter och någon centimeter höga.
Lägg på plåt.
Täck med duk och låt jäsa LÄNGE. De ska bli 9-10 cm i diameter och 3-4 cm höga. Jag lät mina jäsa i rumstemperatur i en dryg timma. Sen satte jag dem i ugnen på 40 grader och ställde in en kanna vatten längst ner. Där fick de stå i ca 30 min. Och OJ va de jäste!! Superfina!

Om du jäst i ugnen: ta ut bröden och värm ugnen till 175 grader!
Jag tyckte 175 lät lågt men det var helt perfekt!

Sätt in bröden i den varma ugnen, grädda längst ner. Mina tog 12 minuter att få fin yta på. Du får vakta. De ska bli fint ljusbruna.


Ta ut bröden och lägg dem på galler och täck med en duk. När bröden är svala nog så lägg dem i en påse. Försiktigt så du inte mosar bröden mot varandra!
Låt vila i påsen 2 timmar innan du äter dem eller gärna längre. De håller 3-4 dagar i påsen men kan även frysas utan problem!
Innan servering så delar du bröden och rostar dem lätt i panna. Gärna penslade med lite smält smör. 

Glömde ju fota hur cool degen såg ut när den var färdig...Men håll till godo med en bild av de färdiga bröden!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!