lördag 20 december 2014

Farmor Siris sockriga fudge!

Detta julgodis MÅSTE vi ha i varje jul i vår familj. En sockrig fudge som smälter på tungan. Det kanske är fel att säga "fudge"? Hur som, detta slår knäck, rocky road...och tja, allt annat godis faktiskt. Varje år jag smakar första biten så blir jag lika förvånad, SÅÅÅÅ GOTT!! Inget krångel förutom att den ska "koka i en evighet" (enligt min styvsyster)!
Receptet kommer från min styvfars mor, Siri. 

Tricket är att ta den precis vid rätt tid, och det kan krävas ett par provkok innan man lyckas men den ska alltid koka lite längre än du tror. Jag har precis kokat klart omgång 2 för denna julen och jag kokade smeten ca 50-55 minuter på fyran (1-9 på min spis).


För en sockrig och ljuvlig julgodisupplevelse behöver du följande: 

3 dl grädde
1 1/2 dl mjölk (mellan går bra men jag tror inte du ska köra nåt "lättare")
6 dl socker (jajamän!!)
4 msk kakao
2 msk smör (jag kör lite ögonmått å slänger i ett par kluttar)
2 msk sirap

Blanda allt i en tjockbottnad gryta, jag använder min stekgryta. Låt koka upp under omrörning. Koka på medelvärme. Det ska bubbla rejält men inte stormkoka. Rör då och då, rör INTE hela tiden. Det tar alltså tid, ha inte för varm värme så du bränner den! 
Låt sen koka "i en evighet" men sitt inte och dröm för länge för rätt var det är så är den klar och då måste man vara snabb som en iller för att hälla upp den! Man ska liksom kunna dra en slev genom smete utan att den går ihop direkt och den ska "falla från kanterna" (min systers uttryck igen). Vi brukar säga att när du tror du ska ta den så ska du koka en minut till!

När den är klar så är det bra om man är två, en som kan hålla grytan (om den är tung som min) och en som skrapar ur smeten. Snabbt ut på ett bakplåtspapper på en plåt, bred ut om det behövs. Låt svalna. Dela i lagom bitar. 
Låt svalna helt innan du lägger i en burk. Håller länge! Förvaras gärna i rumstemperatur i tät burk! 

Detta blir en lite sockrig fudge som smälter i munnen. Inte alls en seg kola utan en ljuvlig liten karamell!
Gör den! Ni blir inte besvikna! 

På bilden ser du en liten "klump" i ena hörnet, det är för att smeten i grytan stelnar SÅ fort att man knappt får ut allt innan det börjat sätta sig. Denna lilla klump är så klaaart avsedd att ätas rätt omgående.. Fulbitarna kan man ju inte bjuda på :)


2 kommentarer:

  1. Den ska jag absolut göra...

    SvaraRadera
  2. ...Å hos oss heter den Farmor Birgits och är ett måste till jul. Åt upp mitt sista till lite kaffe i helgen.

    Får man abstinens och längtar efter detta, exv mitt i sommaren, så blandar man ihop en choklakålasås med nästan samma ingredienser. Serveras varm till jordgubbar och glass. Flytande julgodis liksom..

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!