måndag 1 december 2014

Chokladlöv

Mera julkakor åt folket!
Idag blev det tunna chokladlöv med hackad mandel och pärlsocker!

Jag är ju som sagt tidigare inget fan av att kavla, men ibland har man ju inget val! 

För cirkus 60 kakor (svårt det där, allt beror ju på hur tjockt /tunnt du kavlar!) behöver du: 

200 gram smör, ganska mjukt
2,5 dl strösocker
6 dl vetemjöl
1 ägg
0,5 dl siktad kakao
1,5 tsk vaniljsocker

Mandel och pärlsocker
1 uppvispat ägg

Rör smör och socker hyfsat mjukt, behöver inte vara jättefluffigt. Tillsätt ägget och övrigt. Jobba ihop till en smidig deg. Dela upp i två klumpar och plasta in. Kyl ett par timmar eller över natten.

Jag hackade mandel och blandade med pärlsocker i en skål. Man kan så klart utesluta mandel eller pärlsocker. Eller häva på vad man vill :) 

Kavla ut degen ganska tunnt och ta ut löv (eller valfri form) med mått. Pensla kakorna med uppvispat ägg och strö på mandel/socker. 


Grädda i 200 grader 6-8 minuter. Låt svalna på plåten. 



Glad Advent!

3 kommentarer:

  1. kanske ska göra dessa med Hannas prinsess-formar! En sko, en krona, en sessa osv. Hur fantastiskt som helst!

    SvaraRadera
  2. Gört säger jag! Blir superfint! Och dom är väldans goda. Luftiga o lätta liksom :) Och juliga!

    SvaraRadera
  3. Mina favorit-jul-kakor, svärmor bakade förr men jag har aldrig kunnat få dem så fina som hon... Kanske ska jag testa ditt recept? Kram Walla

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!