tisdag 30 december 2014

Saffranspannkaka - julig traditioin!

Varje år så brukar min och makens familjer ses hemma hos oss i mellandagarna och glufsa i oss kalkon, potatis, brysselkål och galna mängder sås (Familjen SÅS!)...Och som dessert bjuder jag alltid på saffranspannkaka! Min svärfar har rötterna på Gotland (och i Dalarna!) så det passar ju bra :)
Vet faktiskt inte hur jag kom på att göra just saffranspannkaka...men det har varit en tradition i nästan 10 år nu!
Ofta blir vi så mätta efter kalkonen att vi inte ens orkar tänka tanken på dessert så i år gjorde jag portionsformar och tänkte att gästerna ju kan ta med sig desserten hem istället! Men vi orkade faktiskt äta dessert efter middagen OCH gästerna fick med sig varsin bytta med pannkaka hem, och nykokt jordgubbssylt!
Saffranspannkaka ska ju traditionellt serveras med salmbärssylt (salmbär = blåhallon, ett slags björnbärsblåbär...!) men i brist på det kör jag med jordgubbssylt!

Görom sisåhär: 
4 dl risgrynsgröt (färdig från affärn' eller hemkokt. Jag fuskar med en "köpekorv"...)
2 dl matlagningsgrädde eller gräddmjölk (hälften grädde, hälften mjölk)
1 pkt saffran (eller mer om man älskar saffran!)
0,5 dl strösocker
4 ägg

Rör ihop allt och grädda i en form (se till att inte ha för stor eller för liten form, pannkakan ska bli en 3-4 cm hög) i 175 grader tills den "stannat". Servera med vispgrädde och valfri sylt!

Jag gör nästan alltid dubbel sats men tar inte 8 ägg utan 5-6 st beroende på storlek. Och massor med saffran :) Gott!!!
Om man saknar saffran kan man gärna pudra över lite kanel istället, supergott!!

Missade att fota min snygga uppläggning så det blev en bild på portionsformarna...!

GOD FORTSÄTTNING!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!