onsdag 17 december 2014

Mandelmusslor

Klassisk och god  kaka: Mandelmusslor! När jag var liten så bjöd grannen på dessa med hårt vispad grädde och färska hallon på sommaren. Eller fryst hallon på vintern. Gud så gott. 

En skön liten "tantig" kaka, fylles med precis vad man vill. Men grädde + någon sylt är ju det godaste!
Till julaftons fika i år blir det mandelmusslor med grädde och hjortronsylt!

Receptet kommer från ICA Förlagets "Sju sorters kakor" och heter där "Birgits mandelmusslor": 


Ca 50 st (jag får ut ca 40, vet inte om jag gör dem för tjocka eller om jag har stora formar?)
(jag köpte mina formar på Kupan för 2 kr stycket. Gillar de gamla lite kraftigare formarna bättre!)

2 dl sötmandel (125 gram) skållad, skalad och mald. Eller så mäter du upp 125 gram mandelmjöl!
(4-5 bittermandlar. Valfritt. Jag kör 2 droppar bittermandelarom)
200 gram smör
1 1/2 dl socker
1 ägg
4 dl vetemjöl

Rör smör och socker smidigt. Tillsätt mandel, ägg och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en deg. Mot slutet kan du ta upp degen på bänken och jobba i det sista av mjölet. 
låt vila kallt i minst 1 timma. Jag formar min till en rulle innan jag kyler. 

Viktigt: formarna måste smörjas! Jag smälter smör och penslar på. Går snabbare än att stå med "hårt" smör och dutta.
Skär rullen i lagom bitar och tryck ut degen i formarna. 
Ställ på en plåt och skjuss in i ugnen på 200 grader i ca 8-10 minuter. 

I orginalreceptet står det "stjälp upp kakorna genast" men de är sååå sköra när de kommer ut. Jag väntar lite och låter dem svalna något. Sen om det behövs petar jag lite med en sticka i en kant, sen släpper de fint!
Låt svalna helt innan servering. 
Går superbra att frysa. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!