söndag 11 januari 2015

Kaffekakor

Satt och bläddrade i en gammal receptbok och hittade ett recept på en småkaka en släkting alltid bakade förr. Minns att jag inte tyckte den var så särskilt god när jag var liten eftersom det är kaffepulver (snabbkaffe) i kakan. Sagt å gjort, dags att baka igen för att se om smaken ändrats!

Glömde ju kolla hur många kakor det blev (nu i frysen...) men jag tror jag fick ut ca 30 dubbla, alltså 60 enkla kakor från början.

Siris Kaffekaka: 

200 gram smör
1 dl socker
2 msk pulverkaffe (typ Nescafé)
4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver

Rör smör och socker poröst. Blanda mjöl, potatismjöl, vaniljsocker, kaffet och bakpulver för sig och häll sedan detta i smörröran. 
Jobba ihop till en deg och dela på två. Rulla ut två lagom tjocka längder och täck med plast, låt sen vila i kylen någon timma. 
Under tiden kan du göra smörkrämen: 
100 gram smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Rör ihop allt till en mjuk massa. 

Ta ut rullarna ur kylen och skär dem i lagom tjocka bitar, jag skar nog mina ca 0,5 cm tjocka, knappt.
Lägg på en plåt och grädda ca 10 minuter i 200 grader. Håll koll. Kakorna ska inte få för mycket färg. 

När kakorna sen svalnat helt så brer du krämen mellan och trycker ihop. Valfritt om man vill ha tjockt med smörkräm eller ej :) Förvaras svalt och torrt.

Utlåtandet om smaken?
En vuxenkaka! Mycket kaffesmak och det ger en viss beska när man biter på en bit pulverkaffe. Maken tyckte att "dom hade varit godare utan kaffet..." tsssss. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!