måndag 23 juni 2014

Mazariner!

Som mitt namn antyder så gillar jag mazariner. Jag tror faktiskt det är den bästa kakan. Lagom torr. Lagom kletig. Lagom söt. Lagom...allt. Förutsatt att det är en god mazarin alltså!

Den här gången provade jag att ha i pyttepyttelite bittermandelessens och det var minsann huvvet på spiken! Så gott! (jag avskyr normalt bittermandel, men i extremt liten mängd så blir det bara en extra piff på kakan!)

Även här har jag snott receptet från klassikern Sju Sorters Kakor (ICA bokförlag): 

18 st smarriga mazariner: 

3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
100 gram smör (snälla, baka ALDRIG med margarin! blärk!)
1/2 dl socker
1/2 ägg

Arbeta ihop allt till en deg. Receptet säger sen att man ska låta degen vila kallt ett par timmar, men vem orkar vänta? vill du kavla ut degen gör du nog bäst i att vänta, men jag delar degen i 18 bitar och tummar" ut i formar direkt och ställer sen formarna i frysen en kort stund.

Jag använder engångs aluminiumformar, runda eller ovala. Inte miljövänligt men ack så smidigt att få ur kakorna ur dessa!

Så, tryck ut degen i formarna och ställ sen i kylen/frysen medans du gör fyllningen!

Fyllningen då ja, här kan du göra på tre sätt:
Skålla, skala och mala mandel, använda mandelmassa eller köra färdigt mandelmjöl.
Jag kör med mandelmjöl eftersom det nästan alltid finns här hemma. Måste nog prova mandelmassa en gång och se hur det blir.
Jag gör fyllningen så här: 
150 gram mandelmjöl
75 gram smält, avsvalnat smör
3 ägg
1 1/2 dl socker

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i mandel och socker. 

Fyll de kylda formarna med mojjan. Inte ända upp till kanten men nästan. 
Tjoff in i mitten av ugnen i ca 15 min. 200 grader.

Låt mazarinerna svalna och gör sen en glasyr av 2 dl siktat florsocker och lite vatten och bred på kakorna. Eller sikta bara över florsocker.

Ah, och ja, den här gången hade jag alltså i lite bittermandelessens också. Hällde i 1-2 droppar (pyttelite alltså) i smeten och det blev helt perfekt! Men det är ju en smaksak!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!