fredag 13 juni 2014

Knäckebröd - bästa snackset!

För typ...1,5 år sen eller mer fick jag detta recept av min kollega Linda. Därför heter det "Lindas knäcke" hemma hos oss. Jag har ändrat receptet lite till vad jag gillar bäst. Så här gör jag:


I en bunke, blanda: 
4 dl Dinkelsikt (inte fullkorn...fy fan)
1 dl solroskärnor
0,5 dl linfrö
1 skvätt sesamfrö (ska egentligen vara 1 dl men jag gillar inte sesamfrö så..jag tar typ 2 msk)
0,5 dl rapsolja (ska vara neutral olja)
3 dl kokande vatten
1 tsk salt

detta är grundreceptet (ungefär) men sen har jag lagt till följande: 
0,5 tsk vitlökspulver
0,5-1 tsk vitlöksgranulat (jag kör Santa Marias Finhackad vitlök
ett par skak av Santa Marias Chili Flakes

Krydddningen är HELT valfri! Man kan lägga till andra frön (tex Chiafrön,, vallmo, mer ssesam, hackade jordnötter etc etc), men detta är vad jag gillar! Man får prova sig fram och laborera! 

Blanda allla torra ingredienser i en bunke.
Koka upp vatten. 
Häll i oljan i mjölblandningen och häll i kokande vattnet. Rör om. Det blir som en  fast gröt liksom.

dela i två delar. Klutta ut en del på bakplåtspapper. Riv av en stor bit plastfolie och lägg över. Kavla ut tunnt!
Jag skårar sen i lagoma rutor och strör över flingsalt.
Grädda i ugn 150 grader i 40 min. I min slöa ugn kör jag 2 plåtar samtidigt, på varmluft och efter 20 min skiftar jag plåtarna och kör 20 min till. Alltså 40 min totalt. Ta sen ut och när det svalnat lagom så bryter jag isär delarna och läggger över på en plåt och tjoffar in i ugnen igen och torkar i ett par timmar. 60 grader och gärna ugnsluckan lite på glänt.

Låt svalna helt och lägg sen i lufttät burk. Här hemma varar de inte länge...jag bakar nog en omgång eller 2 varje vecka. Mår dåligt av feta snacks så detta är vad jag mumsar på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!