lördag 14 juni 2014

Kolakakor

Makens favoriter, kolakakor! Lättgjorda och försvinnande goda! Kan med fördel ätas nästan direkt från frysen (alltså jag menar inte att man ska äta dem sittandes I frysen...) :)
 
 
Det här blir ca 35 kakor (jag räknar aldrig men jag tror nog jag får max 25 st. Skär dem ganska breda!)
 
 
Du behöver:
100 gram rumsvarmt smör (det är ett helsike att alltid ha "rumsvarmt" smör, jag vet. Men för den mer spontane bakaren så kan man skära smöret i småbitar så blir det mjukt på 15 minuter! Eller om man är ännu mer stressad: kör på defrost i micron i ett par sekunder!
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk ljus sirap
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Rör smör och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna för sig och tillsätt sen i smörsmeten. Arbeta ihop till en deg. Dela i 3 delar och rulla ut till längder. I min gamla kokbok står det "fingertjocka" längder. Men vad är då fingertjockt?? Ett babyfinger? stora bastanta karlfingrar? Ni får helt enkelt avgöra själva!
Lägg på en plåt och platta till något.
 
 
In i ugnen på 175 grader ca 10-12 min. Kakorna är mjuka när de kommer ut och ska ha fått en fin och gyllene färg.
Skär sneda bitar medans kakan är varm.


 
 


2 kommentarer:

  1. MUMS! Bästa kakan (efter chokladbollar :) )

    SvaraRadera
  2. Blir dom bra att göra glutenfria? :) Måste ju öva lite mer på glutenfritt!! Pöss!

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!