torsdag 24 juli 2014

Det kom en sommar...

..och jag glömde bort att blogga!
Sitter ju vid datorn på jobbet hela dagarna varpå jag sällan har lust att starta igång den på kvällen och blogga. Vilket leder till en uselt uppdaterad sida! SORRY!

Men nu kör vi ett inlägg och hoppas på fler inom kort!

Idag bjuder jag på receptet på min goda "fluffiga" kladdkaka! Receptet kommer från "Nya Annas Mat" av Anna Bergenström. Äger du ingen kokbok av Anna så bör du genast köpa en! Inte så mycket bakning men många fantastiskt goda och praktiska matrecept!

De flesta kladdkakerecept är ju hyfsat lika, men det här är nog min favorit sen många år!

EKSTA CHOKLADKAKA

100 gram smör
2 ägg
2 rågade dl socker
1 dl vetemjöl (jag har även bakat den på dinkelsikt och den blir precis lika fin!)
3/4 dl siktad kakao
1 tsk vaniljsocker


Värm ugnen till 175 grader. Smält smöret och ställ att svalna lite. Jag penslar formen med lite av smöret och "bröar" formen med mannagryn eller ströbröd.

Vispa sen ägg och socker superpösigt! Du kan liksom inte vispa nog länge egentligen..det ska vara ett tjock härligt ägg och socker-fluff!
Blanda mjöl, kakao och vaniljsocker och häll ner i äggfluffet. Häll i smöret. Blanda väl.

Trixet nu är storleken på formen. Min form, med löstagbar botten/sidor, är exakt 24 cm i diameter. Jag gräddar kakan i PRICK 21 minuter. Är din form 20 cm så gräddar du i 24 minuter. Udda tider men jag litar på Annas råd och detta har alltid funkat!

Grädda kakan i mitten av ugnen.
När du tar ut den efter prick 21 minuter så ser den i princip ofärdig ut..Den är puffig och hög och dallrar..But do not fear, ta ut den. Ställ den att svalna och inom kort sjunker den ihop på "mitten" men kanterna blir liksom höga och snygga :)

Baka gärna dagen innan servering eller minst 3-4 timmar innan den ska ätas. Den måste "sätta sig" ordentligt. Servera med grädde och bär eller bara som den är!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!