lördag 14 juni 2014

Oreos!

God lördag på er!

Förra veckan testade jag att baka hemgjorda Oreokakor för första gången. En succé får jag nog säga! Godare än äkta Oreos var omdömet från mina provätare! Och det säger väl en hel del?
"Smakar som Oreos men utan den där konstiga mjöliga smaken" - konstaterade en icke lättflörtad 14-åring. Nöjd!

Jag hittade receptet på nätet, minns ej exakt var tyvärr för jag var inne på ett par sidor...Sen ändrade jag lite själv på receptet idag, så vi kan väl säga att det är mitt? Och recept har väl ingen "patent" på va? So sue me!

OREOS:

ca 20 kakor (dubbla) men idag skar jag mina lite tunnare och fick ut totalt 33 st dubbla!

1 1/2 dl strösocker
1 dl kakao (sikta den)
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
150 gram rumsvarmt smör
1 ägg, vispas lätt.

Blanda ihop alla torra grejer i en bunke. Sikta kakaon så du får bort klumparna som lätt blir. Ner med smöret, nyp ihop degen med fingrarna (jag använder sällan hushållsassistent när jag bakar småkakor, det är mer disk än nytta tycker jag. Men vill du så kör med maskin så klart!), i med äggen, kleta ihop degen till en fast klump:


 
 
dela degen i två delar och rulla ut två ganska smala (jag tror mina var som en femkrona ) rullar, jag rullar sen in mina i lite plastfolie och ställer en stund i frysen (blir lättare att skära då). Men har du gott om tid så ställer du dem i kylen ett par timmar.


Skär sen rullarna i lagom bitar. Tjocklek..tja..kanske 0,5 cm max? De får inte vara för tunna för då går kakan lätt sönder sen när man ska trycka ihop dem. Men de får inte heller vara för tjocka för då är det risk att de blir mjuka...En avvägning helt enkelt!


 
Grädda i 175 grader i ca 10-12 minuter. Jag körde två plåtar samtidigt och skiftade dem efter halva tiden. Min ugn är väldigt ojämn!

När kakorna är klara låt dem svalna på plåten. Jag brukar flytta runt dem lite på plåten. Inbillar mig att de inte ska ligga kvar i fukten från bakplåtspappret...

Under tiden kakorna svalnar så gör du krämen som ska kletas på!
100 gram rumsvarmt smör
knappt 4 dl siktat florsocker
1-2 tsk vaniljsocker

Rör ihop allt. Kan vara lite "torrt" men bara rör på. Det ska bli som en tjock och härlig "pasta" liksom:


Ta sen en lagom klutt (valfri mängd) och lägg på en kaka, lägg ihop med en annan!
KLART! Jag fick rätt mycket kräm över..Man kanske kan halvera "krämreceptet", men jag hatar att snåla på gojjan så jag öste på!


Och precis som orginalet är dessa fantastiska att doppa i mjölk. Eller i kaffet!
Jag vet inte om det går att frysa kakorna eftersom jag inte provat. Jag skulle tro att man gör bäst i att så fall frysa kakorna innan man lagt ihop dem och sen "montera" dem när det är dags att äta istället. Kanske kan vara så att de blir mjuka efter frysning. Ska prova och återkomma i ämnet!

/Jessica

1 kommentar:

  1. Har länge funderat på att göra sådana och nu fick jag ju ny inspiration! De ser väldigt goda ut, men jag får erkänna att jag faktiskt aldrig har ätit originalet!

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!