måndag 23 juni 2014

Dammsugare


På självaste midsommarafton bestämde jag mig för att prova att göra dammsugare. Denna lilla arraksmakande goding!

"Degen" görs ungefär som en chokladbollsmet fast istället för havregryn har man i smulor från småkakor och/eller sockerkaka. Kruxet för mig: jag hade såklart ingen sockerkaka som låg å skräpade utan jag fick börja med att baka en sockerkaka. För att sen smula sönder den!
Gjorde en liten miss och hade i liiiite för mycket smulor från småkakor som jag hade i frysen. En sort som var ganska hård och sockrig, varpå min smet blev lite för "krasig" i konsistensen. Men annars: tummen upp från alla (förutom en liten kritiker som tittade på kakan och sa "den är hemmagjord va? Mmm jag ser det för köpekakor är inte så kladdiga på undersidan!"...tsss snorunge! Fast han gillade ju kakan...)

Jag gjorde mina dammsugare efter receptet i Sju Sorters Kakor: 

100 gram smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1-2 msk kakao (jag tog två rågade, vilket var lite i överkant om jag får säga det själv)
ca 3 dl småkaksmulor och/eller sockerkakssmulor
Arrakessens eller punsch

Garnering: 
jag var lat och körde färdigkavlat tårtlock i grön marsipan. Gör man själv så tar man 250-300 gram mandelmassa/marsipan och färgar med grön karamellfärg.
Mörk choklad

Rör matfett, socker, vaniljsocker och kakao poröst. Tillsätt kaksmulorna och blanda väl. Smaka av med arrak/punsch. Jag tog 0,5 tsk arrakessens, nästa gång tar jag liiiiite mer, men man får absolut inte överdosera. Blärk!

Jag rullade sen ut degen (på bakplåtspapper) till två ganska smala "korvar" och ställde i frysen för att stelna en stund. När de stelnat hyfsat så skar jag dem i lagom bitar och doppade ändarna i smält mörk choklad. 

Lägg på bakplåtspapper och låt chokladen stelna. ÄT o njut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!