måndag 2 februari 2015

Nybakat på morgonen!

Finns det nåt godare och lyxigare än nybakat bröd till frukosten? 
Men jag har inte tålamod att baka på morgonen, jag är vrålhungrig när jag vaknar och måste ha mat "NU"! 
Så gör istället dina frallor på kvällen och låt dem jäsa i kylen över natten, sen är det bara att sätta igång ugnen och sätta in brödet direkt! Kladdfritt och snabbt :)

Jag har inget direkt recept utan jag tar mest vad jag känner för. Men grundreceptet skulle kunna se ut ungefär så här: 

Till ca 6 stora frallor eller 10 små: 

25 gram jäst
3 dl kallt vatten
2 tsk salt 
1-2 msk honung/socker/sirap
3 msk neutral olja (rapsolja tex)
Valfritt mjöl! Jag körde dinkel och durum i mina. Vet ej mängden men det ska gå att forma frallor :) säg 5-7 dl? 

Smula sönder jästen i en bunke och tillsätt lite av vattnet. Lös upp jästen helt och tillsätt resten av vattnet, socker, olja och salt. Blanda i mjölet lite i taget tills du får en bra deg. 
Nu kan du välja att baka ut frallorna och lägga på en plåt, eller att jäsa hela degen i kylen över natten.
Jag bakar helst ut mina så slipper man jobbet på morgonen. Frallorna kan liksom "päsa ut" lite men utseendet är ju inte allt!
Dela degen i lagom bitar och runddriv bullar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Täck sen plåten med plastfolie eller en lätt fuktad handduk. Ställ i kylen över natten. 
(
Väljer du att baka ut på morgonen så täcker du bunken med plast/fuktad handduk och låter den stå i kylen. På morgonen sen tippar du bara ut degen och liksom "viker" ihop den och skär bitar med en degskrapa tex. )

På morgonen sätter du ugnen på 250 grader och hämtar plåten från kylen. Låt plåten stå i rumstemperatur medans ugnen blir varm. 
När ugnen är varm brukar jag sänka ner till ca 220 grader. In med frallorna i 6-10 minuter. De ska få fin färg.
Låt svalna lite på galler, ÄT OCH NJUT!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!