tisdag 10 februari 2015

Semle-cupcakes!

Jag tillhör ju folket som inte är så förtjust i cupcakes, tycker ofta de är för stora och för mycket klet på. Sen är jag värdelös på spritsa frosting och få  dem sådär snygga som man vill ha dem..
Men ibland springer man ju på helt suveräna grejer som måste testas! En vän till mig hade bakat dessa godingar som hon hittat hos KELLYBIDDLE.SE
Ingen frosting! Bara grädde å mandelmassa, perfekt för mig!

Och sååå goda de blev! En kul variant på semlan!

Receptet säger ca 10 st. Jag fick ut 6 st STORA muffins och sen 10 minimuffins: 
4 ägg
3 dl socker
100 gram smör
2 tsk kardemumma
1 dl mjölk
2,5 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl

Mandelmassa (gör gärna egen, recept HÄR
Lite grädde

Vispgrädde
Florsocker

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret och låt det svalna lite. 
Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Blanda de torra ingredienserna för sig i en annan bunke. 
Tillsätt sen mjölken till äggvispet, blanda i mjölblandningen och sen mjölken. Rör till en slät smet. 
Fyll muffinsformar (jag använder en muffinsform i plåt och sätter muffinsformar i papper i denna, det stöttar sidorna på muffinsen) till 2/3. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter. Och tänk på, om du även gör minimuffins, grädda inte dessa ihop med de stora...Helt olika gräddningstider. Men det där fattar ni ju :)

Låt muffinsarna svalna. Skär sen av ett litet lock av toppen på muffinsen, skär försiktigt!
Gröp ur muffinsarna. Blanda finriven mandelmassa med en lite skvätt grädde. Vill du kan du använda urgröpet i massan. Fyll muffinsarna med önskad mängd mandelmassa. Toppa med vispad grädde, lägg på locket och pudra över florsocker!



En av mina söta minimuffins-semlor!

2 kommentarer:

  1. Det var en intressant variant! Måste nog prova den också... Inga kalorier, utgår jag ifrån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa! Och ja såklart HELT kalorifritt! Nästan sockerfria ;)

      Radera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!