måndag 19 januari 2015

Mini Nutella- och Dulce de leche cookie cups!

Innan jul köpte jag en stooor burk Nutella som sen mest bara stått i skafferiet. Och så kan man ju inte ha det?! Började leta recept efter något nytt och gott att baka med just Nutella. 
Hamnade hos en favorit, Bli Min Jäst och hittade ett perfekt litet recept! 

Själva degen är som en "cookie", lite seg men ändå krispig. Och så fyllningen då...Nutella eller dulce de leche (karamelliserad mjölk)!  Precis som Bli Min Jäst så gjorde jag mina kakor i en minimuffinsplåt med 24 hål i (köpt på Lagerhaus) men du kan så klart göra kakorna i vanliga småkaksformar av papper!

Detta blir 48 st kakor: 

225 gram smör, rumstempererat
2,4 dl strösocker (de udda måtten är nog pga att receptet är "översatt" från "cups"!)
2,4 dl farinsocker
2 ägg
3 tsk vaniljsocker 
7,2 dl vetemjöl 
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt

Nutella och/eller dulce de leche

Gör så här: 
sätt ugnen på 175 grader
Smörj plåten/plåtarna med smält smör.

Vispa det mjuka smöret med sockret (både strösocker och farin) tills det blir fluffigt och smidigt. Tillsätt äggen (ett i taget!) och vaniljen. Blanda ihop väl!

Blanda de torra ingredienserna för sig och rör om väl. Vänd sen ner mjölblandningen i smörsmeten tills du har en slät och fin deg.
Rulla sen bollar, ca 3,5 cm stora.
Lägg bollarna i muffinsplåten eller i formarna.


Grädda 10-12 minuter tills kakorna fått färg men inte blivit för bruna!
Ta ut plåten och låt kakorna vila i formen 2-3 minuter. 
Ta sen fram ett shotsglas eller liknande, jag använde faktiskt en sån där "hostmedicinskopp" och tryck ner i kakorna så att du får en fördjupning. Jag glömde tyvärr fota just detta men om du inte förstår riktigt så kika in på länken högre upp till bliminjast.se så kan du se!

Fyll med nutella/dulce! Fyllningen smälter av värmen så du kan släta till med en sked. Så klart ska du använda ganska mjuk nutella...direkt från kylen är ingen idé!



Låt sen kakorna svalna helt innan du lossar dem från plåten. Det kan vara lite pilligt, jag fick ta försiktigt med en kniv i kanten och pilla upp dem, men endast en gick sönder faktiskt :)
Kakorna med Nutella i blir lite fastare när de kallnar, dulcen stelnar inte lika mycket. 
Vill du ha lite extra sting så strö lite flingsalt över kakorna du fyllt med dulce de leche! Salt + kola är underbart!!


2 kommentarer:

  1. Men sååå gooottt!!! Ge mig!!

    Det där kan liksom inte bli fel!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är faalit goda asså! Prova!! Annars så bakar jag till vår nästa dejt!

      Radera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!