onsdag 11 februari 2015

Glutenfritt matbröd

Dags att baka lite glutenfritt igen! Surfade runt hos Glutenfriagodsaker för tips och inspiration. Hittade DETTA men då jag saknade några ingredienser hemma så använde jag det som grund och hade i lite annat istället.
Mitt bröd ser inte aaaalls ut som hennes och konsistensen blev mer surdegsliknande (pluspoäng!) och inte så stort. Det blev en liten söt limpa som säkert blir lagom till personen som ska få den :)

Så här gjorde jag:
25 gram jäst
3,5 dl ljummet vatten
2 tsk fiberhusk
1/4 dl sirap
1 tsk salt
1/2 dl fibrex
2 dl havregryn (som personen i fråga tål!)
5 dl glutenfri mjölmix
1 "näve" linfrö
1 "näve" bovetekross

Olja glömde jag helt...men det blev toppen ändå! Man kan nog tillsätta 1/4 dl som orginalreceptet säger för ännu bättre resultat :)

Rör ut jästen i vattnet i en bunke. Blanda i fiberhusk och låt svälla 10 minuter. Jag slängde även i linfrö och bovete nu!
Tillsätt resten och jobba ihop till en deg 5-10 minuter. Jag gjorde min för hand och knådade nog 5 minuter.
Min deg var alldeles för liten för att ta upp en hel brödform (1,5 liter) men jag la ett bakplåtspapper i formen och formade en limpa i mitten av formen.
Lät nog formen stå ute och vila i 20 minuter innan den åkte in i ugnen (längst ner) på 200 grader i 60 minuter.
Sen fick brödet svalna på galler under duk.
Mycket nöjd!!


2 kommentarer:

  1. Tror kanske att jag ska testa detta brödet imorgon :) Surdagsaktigt...mmmmmmm!
    KRAM

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!