tisdag 5 augusti 2014

Rågkringlor

Semester!! Äntligen! Och ja jag får säga det, äntligen lite svalare väder! För en som älskar att baka är det lite jobbigt med veckor av värme eftersom man inte gärna ökar temperaturen inne genom att dra igång ugnen!

Så idag tänkte jag fylla på fikaförrådet med goda halvgrova kringlor. Perfekta med en kopp kaffe! Receptet är ett hittepårecept av mig och kan varieras lite som man vill men grundreceptet är som så:

4 dl dinkelsikt eller vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1,5 dl FINT rågmjöl
0,5 dl strösocker (kan uteslutas eller minskas)
En nypa salt
1 msk hjorthornsalt
2,5-3 dl yoghurt eller fil (max 3%)
100 gram smält smör
Socker att doppa i

Smält smöret.
Blanda mjölsorterna med socker, salt och hjorthornsalt väl.
Tillsätt youghurt/fil och smör. Blanda till en smidig och kanska fast deg. Dela i 12 delar för stora kringlor eller ca 16 delar för smala och mindre kringlor. 

Doppa ovansidan av varje kringla i strösocker, grädda i ca 15-20 min på 220 grader (min ugn är som sagt slö så kolla färgen och tiden. Kringlorna ska bli fint gyllene).

Låt kringlorna svalna på galler och täck sen med bakduk och låt dem "torka" ett par timmar innan du förvarar dem i en lufttät burk. Om det är torrt o bra så håller kringlorna i burken ca två veckor, men är det minsta fuktigt (hej sommar!) så är det risk att de möglar efter ett par dagar...så frys om du vill! Kringlorna blir liksom "hårdmjuka", goda att doppa i kaffe..Jag tycker inte man behöver ha smör på men det går ju om man vill ;-)


1 kommentar:

  1. Jaha, jag skulle leta kexshåkla-recept men sprang på det här..
    Nu får jag ju baka ännu mer!!! Dessa såg ju supersmaskiga ut!

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!