fredag 25 juli 2014

Frangipanemuffins

Blev ombedd av min kära mor att baka något hon sett på Trädgårdsmåndag och som dessutom innehöll honung, något hon förser mig med hela året. Nu på sommaren får man även den härliga flytande pinfärska honungen. Ljuvlig att ha i kakor och bröd!

Så det blev Tareq Taylors recept på frangipanemuffins. En kaka som är som en mix av mazarin och muffins. Helt ljuvligt god blev den! Jag är lite anti-frosting och cupcakes. Jag tycker lätt det blir för mycket av det goda och det är kladdigt och svårt att äta. Ja, jag vet, kalla mig tråkig!
Men det här blev en bra balans. Nästa gång tar jag nog liiiite mindre frosting. Jag kunde inte få mina så snygga som Tareq, men smaken var det inget fel på!

Så här gör du: 
200 gram rumpstempererat smör
200 gram socker
200 gram mandelmjöl
25 gram sojamjöl (detta missade jag så jag tog och la till lite mer av mandelmjölet)
25 gram bovetemjöl
4 st ägg
3 msk flytande honung
ev färska hallon att dekorera med vid servering.


Vispa samman rumstempererat smör med socker och honung tills det är ljust i färgen. Tillsätt mandelmjöl och sedan äggen ett i sänder. Vispa till en jämn smet och tillsätt sedan, sojamjöl och bovetemjöl. Slå upp i 12 st muffinsformar och baka i mitten av ugnen på 165 grader cirka 22-25 minuter.Låt svalna och dekorera med topping och färska hallon


Topping:

100 gram creme cheese (philadelphia tex, ej light!)
100 gram rumstempererat smör
100 gram siktat florsocker
1 tsk vaniljsocker
rivet skal samt saften av en lime (här surade min make eftersom han inte gillar lime och citron i kakor..pfff...gnäll!)


Vispa ihop alla ingredienser till toppingen med elvisp. Sen försökte jag spritsa ut det men det blev bara klägg så jag smetade ut med en kniv istället!


Går bra att frysa, men då innan du lagt på toppingen!

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!