onsdag 27 augusti 2014

Äppelrutor

Nu äntligen börjar äpplena bli färdiga och jag äääälskar äppelkaka i alla dess former! Igår svängde jag ihop en favorit. Superenkel och härligt segmjuk..Kan varieras i det oändliga vad gäller frukt/bär. 
Receptet kommer från boken "Långpannans Lov" (Libris Förlag) som är en superbra liten bok där alla kakor är anpassade för långpannor (30x40 cm)!



I orginal heter receptet "Lättgjorda bärrutor" men jag har döpt om dem till äppelrutor eftersom jag till 99,9% gör med just äpplen!

Det ingår inget bakpulver i kakan men jag har lagt till 1-2 tsk någon gång för jag tycker kakan blir LITE för kletig/kompakt utan. Gårdagens kaka fick nog 1,5 tsk bakpulver. Och den blev perfekt....!

Ingredienser: 

200 gram smör
6 dl socker (ren hälsokost detta)
4 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker (men jag brukar nog ta mer....gott ju!)
(1-2 tsk bakpulver, kan alltså uteslutas!)
1/2-3/4 liter färska eller frysta bär eller då FRUKT av valfritt slag. 


Smält smöret i en stor gryta och låt det svalna. Rör ner socker, ägg, mjöl och vaniljsocker till en slät smet. Häll/bred ut smeten i en panna klädd med bakplåtspapper. Fördela bären över kakan (man kan även strö över 50 gram mandelspån men jag gillar verkligen inte mandelspån så jag hoppar över) och grädda sen i 175 grader i ca 30 min. När kakan är klar drar du den ur pannan och lägger långpannan över som ett lock. Låt den svalna och skär sedan i rutor. 

Mina äpplen skivar jag ner och lägger i en bunke och strör socker och kanel över. Sen trycker jag ner dem i kakan. Socker-och kanelmojjan blir så jääädrans god i kakan! Ytan blir liksom lite krispig och nästan marängliknande. Inuti är kakan kletig och god. MUMS!



/Fru Mazarin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!