onsdag 27 augusti 2014

1-2-3-kakor

Milde, två inlägg på en dag. Kanske vore bättre att försöka fördela dem lite jämt? Men man kan inte lyckas med allt va?

Dagens blev min Moster Tinas 1-2-3-kakor. De kallas 1-2-3 för att man lägger ihop just 1-2-3 delar ...Logiskt va? Dessa var och är hela släktens favorit. När jag och mina kusiner var små var det här kalaskakan nummer ett! Mycket noga att ingen åt fler än en annan, då blev det storbråk... 

Nu när man dessutom kan "fuska" med mandelmjöl och slippa skålla och mala mandel så är de inte lika petiga att göra och jag orkar göra dem lite oftare!


Kakorna: 
4 äggvitor
200 gram sötmandel (skållad, skalad och mald, eller 200 gram mandelmjöl direkt ur påsen)
300 gram florsocker (siktad)

Chokladkräm (här har jag dubblat orginalreceptet då jag tyckte det var lite snålt. Krämen är ju så god!): 
200 gram smör (rumsvarmt)
2 äggulor
2 msk kakao (siktad)
3 msk florsocker (siktad)

Gör så här:
Vispa äggvitorna hårt. Spara undan 2 gulor till krämen!
Blanda mandel och florsocker noga och VÄND sen ner i äggvitan. Vispa inte! Vänd försiktigt och noga!

klicka sen ut lagom stora kluttar på bakplåtspapper. Idag gjorde jag både små och stora kakor. Till små tar jag en "lagom tesked" och till de större en överfull sked. Kakorna fluffar upp i ugnen och blir rätt mycket större än själva smeten, så lägg dem ganska glest. Klickar du ut kakor i teskedsstora kluttar så blir det nog drygt 60 kakor (alltså 30 st klara när du lagt ihop dem). Prova gärna att baka en kaka först så du vet vilken storlek du föredrar.



Grädda i ca 10 minuter i 175 graders värme. Direkt när plåten tas ut så brukar jag försöka lossa kakorna med en tunn stekspade, annars finns det risk att de fastnar på pappret och går sönder. Var försiktig, det är sköra små kakor!


Medans kakorna svalnar gör du krämen. Bre en kaka med krämen och lägg ihop. Förvaras i kylen (godast kalla!) och kan nog säkert frysas! 



Försvinnande goda!!

Kram!
/Fru Mazarin

2 kommentarer:

  1. Säkert 1000ggr godare än vissa macarons man köpt i sina dar!!!

    SvaraRadera
  2. Wow, det receptet ska jag testa! Låter super och absolut i min smak👍

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!