torsdag 24 juli 2014

Kolapaj

Min moster slängde in en beställning på lite kakor i veckan och hon mindes en kolapaj jag gjort någon gång. Fick klia mig i huvudet och leta i mina böcker för att hitta den igen!
Recptet är lånat från Allt om Mat för många år sedan!



Pajskal: 
75 gram smält smör
200 gram digestive (ska egentligen vara chokladkex men jag tar lite kakao i kexblandningen istället)
1 msk kakao
(ibland får man ha i lite mer smör och jag brukar nog faktiskt ta mer än 200 gram kex, känn dig fram !)


Mörk chokladkola: 
50 gram smör
1,5 dl strösocker
1,5 dl vispgrädde
2 msk kakao
1 dl mörk sirap
0,5 tsk ättiksprit (12%)

Vit chokladkola: 
50 gram smör
1,5 dl strösocker
1,5 dl vispgrädde
100 gram vit choklad
1 dl sirap
0,5 tsk ättiksprit (12%)

Börja med att mixa kexen till ett "pulver", blanda i smöret och ev kakaon. Tryck ut den smuliga degen i en pajform med löstagbar botten. Ställ kallt (jag ställer min i frysen).

Blanda socker, grädde, kakao och sirap och koka på medeltemperatur tills massan är 120 grader. Kan ta 15-25 minuter. Orginalreceptet säger 10 min men det har aldrig varit nog för mig. Tag smeten från plattan och rör i 50 gram smör och ättikspriten.
Häll mojjan i pajskalet och ställ kallt.

Låt denna omgång stelna ordentligt och börja sen med den vita kolan.

Blanda socker, grädde och sirap och koka även här till 120 grader. Hacka under tiden den vita chokladen.
När smeten är klar blandar du i smör, ättika och den hackade chokladen.
Häll direkt på den kalla chokladmassan i pajformen.
Kyl!

Innan servering är det bra om man tar ut kakan en stund innan så den inte är stenhård. Pudra gärna över kakao innan servering.
Kakan är extremt söt och mycket mäktig. Skär du bitarna så skär ut små bitar! Räcker till många :)

Ville gärna visa er hur snygg kakan är när man skär den, men då jag inte ska ha min själv vill jag ju inte heller skära i den nu! Ni får kolla HÄR för att se hur snygg den blir!

Så här ser den ut "utanpå" när jag gjort den:



2 kommentarer:

  1. Åh denna minns jag att du hade med till jobbet, slurp den är helt fantastiskt god!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är SANSLÖST god..men mäktig! Är lite sur för att jag sålde den här och inte fick smaka! :) Får la baka en ny om det kommer fin-fikagäster nästa vecka??

      Radera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!