måndag 2 mars 2015

Kalljästa rågbaguetter

Här kommer recept på supergoda baguetter! Receptet hittade jag hos KUNGSÖRNEN
Lättbakat och verkligen jättegoda!
Degen ska jäsa över natten (eller om du sätter degen på morgonen och bakar ut framåt kvällen)!

Till tre baguetter behöver du: 
625 gram (ca 10 1/2 dl) Vetemjöl Special
375 gram (ca 6 3/4 dl) rågsikt
28 gram (ca 1 1/2 msk) salt
8 gram jäst
720 gram (ca 7 1/4 dl) vatten
1 msk honung (som så klart helst ska komma från min mammas bigård!)

Dag 1: Lös upp jästen i vattnet och tillsätt övriga ingredienser. Rör 5 minuter på låg hastighet och sen ca 8 minuter på högre hastighet. 
Smörj en bunke med lite rapsolja, lägg i degen och täck med lock eller plastfolie. Låt stå i rumstemperatur 30-60 minuter. 
Ställ därefter in den i kylen över natten. 

Dag 2: 
Värm ugnen till 250 grader (varmluft 225 grader) med en bakplåt i mitten och en långpanna (alltså en djupare plåt) längst ner. ELLER: om du som jag bakar ut på baguetteplåt, skippa bakplåten i mitten och sätt bara en panna längst ner!

Stjälp upp degen och dela i 3 lika stora delar. Forma försiktigt tre avlånga baguetter (jag vred mina lite)
. Ta ut plåten, lägg på bakplåtspapper och lägg på baguetterna. Eller lägg baguetterna på din baguetteplåt. 
Skjuts in i ugnen och häll på 1 dl kallt vatten på plåten längst ner. Sänk värmen till 225 grader (varmluft 200) och grädda i ca 25 minuter. 
Låt svalna UTAN bakduk på galler. Lägger du duk på förstör du den krispiga fina ytan!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!