måndag 30 november 2015

Glutenfria fluffiga frallor!

Fick en beställning på glutenfria brödbullar och letade recept lite här och var men hittade inget som passade de ingredienser jag hade hemma fullt ut. Så jag tänkte att jag hittar på nåt eget recept och håller tummarna!
Och hej vad bra det blev!

Som tur är så gjorde jag små anteckningar under tiden..Jag har annars en tendens att bara kasta ihop saker och sen minns jag inte exakt vad/hur jag gjorde. Men här kommer receptet: 

Fru Mazarins glutenfria finfrallor (7 stora eller 10 mindre)
25 gram jäst (blå eller röd, spelar ingen roll här)
3 dl mjölk
1 msk fiberhusk
3 msk ljus sirap
2 tsk salt
0,5 dl rapsolja
1 dl bovetemjöl
1 dl rismjöl
0,5 dl linfrö (kunde ha tagit mer!)
Finax glutenfria mjölmix (den röda), knappt en halv paket i omgångar. 

Smula ner jästen i en bunke.
Värm mjölken till 37 grader och häll över jästen. Rör runt och lös upp jästen. Tillsätt fiberhusk och rör runt. Låt stå 10 minuter. 

I med sirap, salt, olja, bovetemjöl, rismjöl, linfrö. Rör runt. 
Sen pytsa i mjölmix, jag missade ju mäta här men jag tror 4-5 dl till en början. 
Veva runt till du har en rätt klistrig deg. Inte för lös men absolut inte för hård. 
Jobba degen med träslev (jag kör ofta små degar för hand men kör du i maskin så kanske 2-3 minuter?) 5-10 minuter för hand. 

Täck med bakduk och låt jäsa en dryg timma. 

Häll sen upp lite mjölmix på bakbordet och skrapa ut degen. Försök att inte knåda i för mycket mjölmix utan ha degen lite lagom mjuk. Den ska gå att forma till frallor men ändå vara kletig. Jag mer föste ihop bullar med mjölade händer. 
Jag gjorde 7 stycken bullar i "halv-tennisboll-storlek". 
Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper. Lägg över en bakduk och låt jäsa 30 minuter. 
Värm under tiden ugnen till 220 grader.

Här ser du mina bullar när de jäst färdigt, glömde tyvärr fota innan jäsning men de jäste snabbt till dubbel storlek!


In med bullarna i mitten av ugnen i ca 8-10 minuter (sänk ev värmen om de får för mycket färg snabbt).
Låt svalna på galler under en bakduk. 
Även om dessa bullar var till en beställning så tjuvade jag en och det är riktigt smaskiga brödbullar! Det "känns inte" att det är glutenfritt. Konsistensen är precis som vanliga brödbullar. Jag klappar mig själv på axeln här och säger heja mig!


2 kommentarer:

  1. Jag har länge letat efter glutenfria fluffiga frallor. Så detta ska jag testa. Verkar sant
    Erling Linné

    SvaraRadera
  2. Hejsan . Dessa fluffiga frallor ser ju toppenfina ut . Jag undrar om man kan ta Lailas gula mix eller Semper Finmix istället för den med vetestärkelse ?
    Mvh Cathrine

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!